Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Er du værksted? Ring eller tryk her!.

Find din brugte stoeddaemper via dit originalnummer på Autoparts24

Find nu:

Søg via: Nummerplade | Originalnummer | Bilmærker

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Audi

Dele til salg: 217.800

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 167.677

BMW

BMW

Dele til salg: 164.667

Citroën

Citroën

Dele til salg: 122.778

Ford

Ford

Dele til salg: 181.115

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 103.421

Mazda

Mazda

Dele til salg: 68.726

Nissan

Nissan

Dele til salg: 107.375

Opel

Opel

Dele til salg: 129.682

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 182.113

Seat

Seat

Dele til salg: 52.120

Skoda

Skoda

Dele til salg: 111.017

Toyota

Toyota

Dele til salg: 210.679

Volvo

Volvo

Dele til salg: 201.790

VW

VW

Dele til salg: 391.970

Støddæmper: Hvordan den dæmper vibrationer, og hvordan man skifter den

Hvad er en støddæmper?

En støddæmper er designet til at dæmpe de stød og vibrationer, der produceres af hjulene, når de bevæger sig over bump og ujævnheder i vejbanen. Støddæmpere er typisk lavet af en metalfjeder eller et stempel fyldt med hydraulisk væske. Når hjulet rammer en bump, presses væsken gennem et lille hul i stemplet. Denne modstand absorberer noget af stødenergien og forhindrer den i at blive overført til køretøjets ramme.

Bilens støddæmpere dæmper effektivt vibrationer og bidrager dermed i høj grad til køresikkerheden. De effektive vibrationsdæmpere findes i området omkring chassiset. Sammen med affjedringen fungerer de som et forbindelseselement mellem hjulophænget og karrosseriet. Hvis en støddæmper er defekt, opstår der ofte symptomer som f.eks. svampet køreegenskaber eller usædvanlige lyde, når vejbanen er ujævn. Da defekte støddæmpere er til fare for kørselssikkerheden, skal de udskiftes hurtigst muligt.

En støddæmper er et dæmpningselement på chassisets område, som findes én gang pr. hjul i de fleste biler. Den cylindriske komponent er monteret mellem karrosseriet og hjulophænget og sikrer sammen med køretøjets fjeder en øget stabilitet ved kørsel. I mange biler udgør støddæmperen sammen med en spiralfjeder ophængningsbøjlen.

Bilens støddæmpere reducerer de vibrationer, der opstår under kørslen, f.eks. når der bremses eller køres over ujævnheder i vejen. Strengt taget er en støddæmper ikke en støddæmper, men snarere en vibrationsdæmper. Udtrykket støddæmper er imidlertid blevet almindeligt accepteret for chassisets støddæmpere.

Sådan fungerer moderne støddæmpere

Moderne støddæmpere er højt udviklede bildele, som i dag for det meste er monteret i form af gastrykdæmpere. Afhængigt af typen af støddæmper anvendes enten twin-tube- eller single-tube-princippet. Som teleskopiske støddæmpere har komponenterne et støddæmperkolbe, der bevæger sig op og ned i en cylinder og dæmpes tilsvarende.

Chassisets bevægelser dæmpes effektivt, alt efter om affjedringen er komprimeret eller udløst. Det samme gælder for de vibrationer, der opstår under kørsel. På grund af de store belastninger slides støddæmperne ofte mere end andre chassisdele. Mange bilister bemærker ikke den konstant faldende dæmpning, men tilpasser ubevidst deres kørestil.

Hvor længe holder en støddæmper?

Hvor længe en støddæmper holder, før den går i stykker, afhænger af mange faktorer. Støddæmpernes udformning, den sædvanlige brug af bilen og de kørte kilometer har blandt andet direkte indflydelse på støddæmpernes holdbarhed. For eksempel forkorter en sportslig kørestil eller kørsel ved høje hastigheder støddæmpernes levetid.

Hvis en bil ofte kører på dårlige veje med mange bump, slides støddæmperne også hurtigere. Hyppig kørsel med en anhænger kan også belaste støddæmperne. Det samme gælder, hvis køretøjet regelmæssigt anvendes med høj belastning. Sidst, men ikke mindst, kan vejrpåvirkninger eller belastninger som f.eks. vejsalt om vinteren påvirke støddæmpernes levetid.

Almindelige symptomer på en defekt i støddæmperne

  • Køretøjet skiller sig ud på grund af svampet håndtering
  • Styretøjet flagrer eller vibrerer
  • Lyde som rumlen fra undervognen
  • Bilen svinger tydeligt efter bump
  • Dækkene slides hurtigere eller ujævnt
  • Udsivning af dæmperolie ved støddæmperen

Sådan udskiftes støddæmpere på køretøjet

Hvis støddæmperne er slidte eller defekte, skal de udskiftes med en passende reservedel. Ekspertbilmekanikere udfører undertiden selv dette arbejde. Den nøjagtige procedure og den nødvendige tid varierer afhængigt af køretøjet og afhænger bl.a. af monteringspositionen og typen af støddæmpermontering.

Afhængigt af køretøjet kan det være meget nemmere at skifte de bageste støddæmpere end de forreste støddæmpere. Det skyldes, at chassiset i moderne biler ofte er konstrueret som en uafhængig affjedring med et fjederben. Da støddæmperen og fjederen er kombineret, skal hele fjederbenet fjernes for at udskifte støddæmperen.

Skift støddæmper foran

Nogle gange skal f.eks. dele af styretøjet afmonteres for at skifte den forreste støddæmper. Efter at bilen er blevet løftet op, fjernes det tilsvarende hjul, så man kan få adgang til ophængskomponenterne. Derefter skal bremsetrækkeren fjernes og drivakslen løsnes, afhængigt af køretøjet.

For at kunne afmontere fjederbenet med støddæmperen er det ofte nødvendigt at adskille styretøjsophænget fra ønskebenet og også at fjerne koblingsstangen. Til sidst løsnes skruerne på støddæmperens beslag, som forbinder støddæmperen med karrosseriet. Støddæmperen kan nu fjernes for at udskifte den forreste støddæmper.

Monter nye støddæmpere

For at udskifte støddæmperen skal det tilhørende fjederben afmonteres. For at gøre dette spændes fjederen med en fjederkompressor, og skrueforbindelsen på støddæmperen løsnes. Støddæmperen kan derefter samles igen med en intakt støddæmper og monteres i køretøjet i omvendt rækkefølge.

Hvis køretøjets fjeder allerede er slidt, er det en god idé også at udskifte den. Det samme gælder for bumpstop, da denne komponent allerede fås til en rimelig pris. Hvis støddæmperne på bagakslen udskiftes, er arbejdsmængden normalt mindre. På grund af den måde, støddæmperne er fastgjort på, er det kun nogle få boltforbindelser, der skal løsnes og strammes igen.

Her er de fem største farer ved defekte støddæmpere

  1. Længere bremselængde: Bremselængden kan øges betydeligt, når dæmpningen mindskes.
  2. Følsomhed over for sidevind: Bilen bliver følsom over for sidevind og kan vippe.
  3. Risiko for udskridning: Uden dæmpernes pålidelige funktion kan køretøjet lettere skride ud.
  4. Dårlig vejgreb: Når bilen kører i sving, opfører den sig svampet og kan lettere svinge ud i sving.
  5. Manglende vejgreb: Bilen mister vejgreb på ujævnheder og ved kørsel over højderyggen.

Køb passende teleskopstøddæmpere til din bil

Hvis bilens støddæmpere er defekte, skal de straks udskiftes med passende reservedele. Hvis du ikke ønsker at købe helt nye støddæmpere, kan du bruge brugte originale dele til en fordelagtig pris. Det er vigtigt, at støddæmpertypen passer til de støddæmpere, der er monteret på køretøjet.

Støddæmpere til forhjulsophæng har normalt en fjederplade, der holder den tilsvarende fjeder. Brugte støddæmpere tilbydes ofte sammen med den tilhørende fjeder. Hvis du ønsker at udskifte begge støddæmpere på en aksel, er et komplet støddæmpersæt med to dæmpere den bedste løsning.

Hos Autoparts24.eu finder du mange reservedele fra miljøvenlig bilgenbrug til en fordelagtig pris. Hvis du ønsker at købe brugte bildele som f.eks. støddæmpere, kan du nemt søge efter passende dele ved hjælp af nøglenummeret fra køretøjets registreringsattest. OEM-nummeret, som er stemplet eller trykt på mange bildele, er også nyttigt i søgningen. Takket være de ekstra produktillustrationer kan du nemt identificere støddæmpertypen og den tilsigtede monteringsmetode for støddæmperen.

Nyeste produkter

: