Stigende problem: De senere år er næsten 100 nyere elbiler blevet skrottet
Stadig flere elbiler kører rundt på vejene herhjemme, hvor mange ser dem som et klimavenligt alternativ til benzin- og dieselbiler. Men siden 2016 er knap 100 nyere elbiler blevet skrottet, hvilket i stedet ender med at gøre dem til en klima- og miljøbelastning. Det viser nye tal, som Miljøministeriet har trukket for Autoparts24.
Når man skal vurdere klimabelastningen fra en elbil, er det helt afgørende, hvor længe den kører på vejene.
Alligevel er landets ophuggere siden 2016 blevet bedt om at ophugge næsten 100 nyere elbiler, der var under fem år gamle, fordi de ikke blev vurderet til at være værd at reparere og dermed holde kørende.
Det viser nye tal, som Miljøministeriet har trukket for Autoparts24.
Dermed ender bilerne, der skulle være en del af fremtidens løsning på klimaproblemerne, som en del af problemerne.
Og selvom tallene for tidligt skrottede elbiler kan virke lavt for nuværende, så er det et problem, der kun vil stige i den kommende tid i takt med at flere og flere danskere vælger at købe en elbil.
Utidssvarende tilgang
Derfor bør vi allerede nu begynde at overveje, om vores tilgang til værdien i at reparere en elbil er den rigtige, lyder det fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
– En elbil er især en klimabelastning i forbindelse med produktionen af den, og den belastning kan kun tjene sig ind, hvis den kører så lang tid på vejene som muligt. Derfor bør vi genoverveje, om den nuværende reparationsgrænse på 75 procent er tidssvarende, siger han.
Den såkaldte reparationsgrænse betyder, at en bil bliver vurderet som værende totalskadet, hvis det vil koste 75 procent eller mere af bilens nyværdi at reparere den.
Problem vil vokse de næste år
En grænse der er den helt afgørende årsag til, at så mange nyere biler bliver sendt til skrot, og som samtidig vil være årsag til, at stadig flere nyere elbiler skal sendes til skrot i fremtiden, vurderer Troels Meier.
– Kombinationen af, at elbiler bliver stadig billigere, mens reparationer og reservedele bliver stadig dyrere, vil i fremtiden være med til at accelerere antallet af skrotninger af nyere elbiler. Så derfor er det afgørende, at vi begynder at tage en diskussion om vores tilgang nu, inden vi ender med at give klimaet endnu en unødvendig regning.
Mest læste guides
- Rekordmange skader på biler i 2024
- Markant udvikling i salget af elektroniske dele
- Rekordsalg af brugte elbiler kan give store muligheder for dansk eftermarked
- To markeder giver stor vækst til danske autoophuggere
- Her er bilmærkerne, der ofte holder sig kørende i over 30 år
- Tesla dumper med et brag i ny undersøgelse
- Import af benzinbiler fra Sverige i frit fald
- Ny aftale skal øge indtjeningen på brugte reservedele
- Tip os om gode historier og ting, vi skal undersøge
- Danske ophuggere sætter rekord
- Danske bilister ignorerer bøder for millionbeløb
- Tesla dømt i Norge: Kan åbne op for tusindvis af erstatningssager
- Sager om erstatningskrav fra bilister til Vejdirektoratet er eksploderet
- Undersøgelse: Ejere af elbiler klager oftere over fejl
- Top 10: Her er de dyreste dele til salg hos Autoparts24
- Se listen: Her holder danskerne deres biler kørende i længst tid
- Her er de fem mest almindelige årsager til, elbiler skal have vejhjælp
- Guide: Fem gode råd til dig, der er kommet hjem fra kør-selv-ferie
- Sådan sparer du flest penge, når bilen skal på værksted
- Test afslører: Kun én elbil kører længere end fabrikanten påstår
- Derfor er interessen for dele fra Norge øget markant de seneste år
- Her er Danmarks mest skrottede bilmodeller
- Guide: Sådan tanker du billigst benzin i Europa
- Denne lille parkeringsskade førte til skrotning af næsten ny elbil
- Stigende problem: De senere år er næsten 100 nyere elbiler blevet skrottet
- Analyse: Her bruger danskerne længst tid på at holde i kø i bilen
- Nye tal: Stor stigning i antallet af anmeldte bilskader
- En skade på disse små dele kan koste mere end elbilens årlige strømforbrug
- 14 nye sager i år: Flere virksomheder ignorerer kendelser fra ankenævn
- Forårsbebuder: Derfor lyser denne advarselslampe i mange biler lige nu
- Guide: Sådan får du nemmere din bil igennem syn
- Nye tal: Eksplosiv stigning af bilister, der har gjort deres bil mere miljøvenlig
- Her er de otte elbiler, der har længst rækkevidde
- Autoparts24 rundede salg til 78 forskellige lande i 2023
- Stor stigning i anmeldelser: Her oplever flest bilister huller i vejene
- Her er elbilerne, der faldt mest i pris i 2023
- Sådan undgår du en dyr efterregning på din leasingbil
- Har du undret dig? Derfor er der sorte prikker i din forrude
- Her er 7 metoder, så din elbil kan køre længere om vinteren
- Her var de mest skrottede bilmærker i 2023
- Undgå skader: Sådan beskytter du bedst din bil mod vinterens salt
- Ferrari, Rolls Royce og McLaren: Her er superbilerne, der efterspørger flest brug...
- Stor undersøgelse: Her er bilmærkerne med flest fejl
- Se listen: Her er de 10 mest populære bilmærker, der køber brugte reservedele
- Hvert år ender tusindvis af udtjente og totalskadede danske biler i udlandet
- Velhavende, højtuddannet og husejer: Her er den typiske danske ejer af elbil
- Her er fem brugte reservedele, der er over 10.000 kroner billigere end en ny
- Forsvindende få danskere klager over synshaller
- Udbuddet af brugte reservedele til elbiler er eksploderet på få år
- Guide: Her er 6 gode råd til dig, der vil købe en brugt Tesla
- Bøderegn over bilister for manglende syn
- Autoparts24 runder markant milepæl: Har nu over fem millioner dele til salg
- Forsikringsselskab har stor vækst i klima-reparationer: 'Vi vil endnu højere op'
- Brugte biler er et hit: Stort fald i antallet af biler, der bliver skrottet i Danm...
- 3683 gange har vi skrottet nyere biler på et år: 'En unødvendig belastning for ...
- Guide: Her er 5 måder, du kan spare penge på din bil
- Her kører Danmarks ældste biler rundt på vejene
- Se listen: Her er bilmærkerne med de billigste reservedele
- Guide: 8 gode råd til dig, der gerne vil købe en brugt elbil