Menu toggle

Velkommen

Presse

Sådan sparer du flest penge, når bilen skal på værksted

For mange bilejere kan en tur på værksted være en hovedpine, der både er en udfordring i forhold til udgiften for reparationen og den tid, der går før bilen er køreklar igen. 

Men ved selv at gøre en indsats både før og under reparationen, så kan du i en del tilfælde spare både tid og anseelige beløb på værkstedsregningen. 

En af de største årsager til bilejeres frustrationer i forbindelse med værkstedsbesøg handler om, at bilejeren er på udebane, og at der derfor er stor usikkerhed om, hvad der egentlig er galt med bilen, og hvad der skal til for at få gjort den køreklar igen. 

Det fortæller Troels Meier, der er direktør i Autoparts24. 

– De fleste af os har ikke den store viden i forhold til biler, reservedele og reparationer. Og derfor vælger mange blindt at tage det første og bedste tilbud, selvom en lille indsats i forløbet vil kunne spare den enkelte for både tid og penge, siger han. 

Men det er ikke kun muligheden for at spare tid og penge, der kan ende som en gevinst for bilejere ved at bruge tid i forbindelse med et værkstedsbesøg. 

Når der opstår konflikter mellem kunder og værksteder handler det i mange tilfælde om dårlig kommunikation, hvor den manglende indsigt i reparationen kan være årsag til, at man eksempelvis bliver chokeret over tidsforbruget og den endelige pris. 

– Når man som bilejer selv bruger lidt tid på processen i forbindelse med et besøg på et værksted, så vil man i højere grad føle en tryghed og sikkerhed for, at både pris og tidsforbrug ender på et acceptabelt niveau, og dermed mindsker man risikoen for konflikter med værkstedet, siger Troels Meier. 

Nedenfor har Autoparts24 samlet en række gode råd, der kan hjælpe dig med at spare både tid og penge på værkstedet. 

  1. Indhent tilbud

Uanset om du skal have lavet service, eller bilen skal have lokaliseret en fejl, eller den skal have udbedret en allerede kendt skade, så er der stor forskel på, hvad det koster hos det enkelte værksted. 

Kontakt mindst tre værksteder og få dem til at give et tilbud. 

Undersøg samtidig andre kunders oplevelser med et givent værksted på nettet.

  1. Overvej afstanden til værkstedet

Der kan være store prisforskelle alt efter, hvor det enkelte værksted er placeret. 

Det betyder eksempelvis, at værksteder i de større byer kan tage timepriser, der ligger langt over, hvad et værksted udenfor de store byer tager. 

Og hos mange forsikringer er man dækket af et frit valg i forhold til transport til værksted, så det er uproblematisk at få bilen derhen, hvis den ikke kan køre. 

  1. Garanti

Bilens garanti er noget, der fylder hos mange bilejere, der derfor føler sig nødsaget til at købe dyre originale dele fra fabrikanten i forbindelse med reparationer. 

Men både længden og indholdet af garantien varierer meget mellem bilmærker, og derfor kan der være penge at spare ved at sætte sig ind i, om ens garanti overhovedet spiller en rolle i forbindelse med en given reparation. 

  1. Reservedele

Reservedele er ofte skyld i den største hovedpine både når det kommer til udgiften og ventetiden. 

Her handler det om, at du nærmest altid vil få et tilbud på en ny original del fra fabrikanten, men hvis din bil er bare få år gammel, vil det både spare dig meget tid og mange penge ved at finde den pågældende reservedel brugt. 

Mange gange kan man finde en del, der har kørt færre kilometer en bilen, og hvor besparelsen kan ende i tusindvis af kroner. 

Du kan altid danne dig et overblik over markedet på www.autoparts24.dk

  1. Kommunikation

Sørg for at have en god dialog med værkstedet både før og efter reparationen. 

På den måde kan du både nå at gribe ind, hvis prisen eller ventetiden ender med at blive større, end du kan acceptere, ligesom i sammen kan diskutere jer frem til, om der er grund til at ændre i den oprindelige aftale. 

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides