Menu toggle

Velkommen

Presse

Ny undersøgelse: Brugte reservedele giver massiv CO2-besparelse

Det er ikke kun omkostningerne, der bliver holdt nede, når der bliver benyttet brugte reservedele ved bilreparationer. De grønne reparationer er samtidig en stor gevinst for klimaet. Det viser en ny omfattende undersøgelse, som British Association for Vehicle Recycling og Allianz står bag. 

Brugte reservedele er ikke kun billigere, de er også markant bedre for klimaet. 

Sådan lyder konklusionen i en ny stor undersøgelse, som British Association for Vehicle Recycling har udarbejdet for det tyske forsikringsselskab, Allianz. 

Den omfattende undersøgelse har taget udgangspunkt i 33 forskellige punkter ved en skadesbehandling og udregnet CO2 udledningen ved hver enkelt trin lige fra afhentningen af en skadet bil til monteringen af reservedele. 

I forhold til CO2 udledningen ved monteringen af reservedele har undersøgelsen taget udgangspunkt i en dør til en Volkswagen ID.3, og her står det klart, at den laveste udledning sker, hvis man er i stand til at reparere døren. 

Hvis det ikke er muligt at reparere døren, vil en montering af en brugt bildør eller en anden istandsat reservedel øge udledningen af CO2 med mellem 19 og 44 procent. 

Her er den primære årsag til udledningen, at døren skal males og hærdes. 

Vælger man derimod at benytte sig af en ny dør, vil udledningen af drivhusgasser stige med mere end 112 procent. 

I undersøgelsen bliver det understreget, at der er tale om komplekse beregninger, men at der ikke er tvivl om, at nye dele er årsag til langt større udledninger end reparationer og brugte dele. 

Samtidig bliver særligt døre, bagklap og motorhjelme udpeget som dele, hvor gevinsten er særlig god for miljøet ved at reparere eller bruge brugte dele. 

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides