Menu toggle

Velkommen

Presse

Denne lille parkeringsskade førte til skrotning af næsten ny elbil

Som Autoparts24 tidligere har beskrevet, ender mange nyere elbiler med at blive skrottet, fordi de vurderes for dyre at reparere. Et helt nyt eksempel viser, hvordan en lille bule fra en parkeringsskade fik et forsikringsselskab til at sende en næsten helt ny Hyundai Ioniq 5 til ophugning. 

Der er mange glæder ved at eje en elbil, men udgifterne til reparation er ikke en af dem, da mange mindre dele ofte er så dyre, at de kan ende med at koste mere en bilens årlige strømforbrug. 

Noget Autoparts24 tidligere har beskrevet. 

Samtidig er bilerne ofte i den højere prisklasse, hvilket gør, at en del nyere elbiler hvert år ender med at blive skrottet, fordi de vurderes til at være for dyre at reparere. 

Det har en norsk ejer af en næsten ny Hyundai Ioniq 5 også måtte sande, efter han lavede en mindre parkeringsskade på bilen i et parkeringshus. 

Skade for halv million kroner

For selvom skaden umiddelbart kan betegnes som værende mindre alvorlig, så vurderede en taksator, at en reparation ville løbe op i knap 470.000 danske kroner, skriver Dagbladet. 

Årsagen til det enorme beløb skal findes i, at der trods den lave fart ved uheldet var kommet skader på bilens batteri, der alene blev vurderet til at koste knap 290.000 danske kroner at udskifte. 

Og med en nypris for hele bilen på omkring 400.000 danske kroner, var bilens skæbne beseglet. 

Ifølge Gjensidige, der havde forsikret bilen, er sagen et eksempel på, at de høje priser på reparationer og reservedele kræver et langt større fokus på bæredygtighed ved at  genbruge og reparere reservedele. 

‘Batterier er svinedyre’

Her peger Gjensidige eksempelvis på, at selv udskiftning af lygter kan løbe op i 40.000 danske kroner. 

– Det der er specielt med elektriske biler er, at det store batterier er svinedyre. I dette tilfælde 290.000 kroner for et nyt. I nogle sager, hvor skaderne er minimale, forsøger vi at reparere batteripakken, så vi undgår at købe nyt. Vi gør alt for at få en rimeligere pris. Vi har ofte en god dialog med forhandlere og producenter, men vi får ikke altid vores løsninger igennem, siger Gjensidiges norske kommunikationschef, Bjarne Aani Rysstad til Dagbladet. 

Autoparts24 har for nylig afdækket, hvordan næsten 100 nyere elbiler er blevet skrottet de seneste år  herhjemme, hvilket har endt med at gøre dem til en stor belastning for miljøet i stedet for det modsatte. 

Det fik direktør i Autoparts24, Troels Meier, til at kræve en gentænkning af vores syn på reparationsgrænsen af elbiler. 

– Kombinationen af, at elbiler bliver stadig billigere, mens reparationer og reservedele bliver stadig dyrere, vil i fremtiden være med til at accelerere antallet af skrotninger af nyere elbiler. Så derfor er det afgørende, at vi begynder at tage en diskussion om vores tilgang nu, inden vi ender med at give klimaet endnu en unødvendig regning, siger han. 

 

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides