Menu toggle

Velkommen

Presse

Autobranchen i voldsom kritik af forsikringsselskaber

De seneste dage har der været flere historier om danskere, der har oplevet voldsomme prisstigninger på deres bilforsikring. Ifølge forsikringsselskaberne sker det, fordi der har været store prisstigninger på reservedele, men det afviser Autobranchen. 

Prisstigninger på bilforsikringer på mellem 10 og 80 procent. 

Sådan ser virkeligheden ud for mange bilejere, når deres forsikringer bliver sat op i pris den 1. april. 

Ifølge forsikringsselskaberne er det en nødvendig udvikling, fordi der er flere og dyrere skader, men det får nu Autobranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd til at rette en hård kritik mod Forsikringsbranchen, som de mener vildleder kunderne for at øge deres egen indtjening. 

Ifølge dem er timeprisen til værkstederne nemlig ikke steget i flere år, mens værkstedernes overskudsgrad er tæt på halveret over de seneste ti år.

– Forbrugerne bliver snydt, når de får at vide, at det er øgede omkostninger til værkstederne, som er skyld i prisstigninger, siger administrerende direktør i Autobranchen Danmark, Gitte Seeberg, til TV2. 

Erik S. Rasmussen, der er administrerende direktør i Dansk Bilbrancheråd, kalder forsikringsselskaberne for ‘grådige’ og selvom han erkender, at nogle reservedele er steget betragteligt i pris, så er det ikke tilfældet for samtlige bilmærker. 

Og samtidig påpeger han, at det er forsikringsselskaberne, der selv fastsætter deres pris i Autotaks, hvilket har været med til at presse værkstederne i knæ økonomisk. 

Ifølge beregninger fra Topdanmark er priserne på reservedele i gennemsnit steget med 27 procent de seneste tre år, mens udgifter til reparationer af en forlygte er steget med 166 procent siden 2020, og prisen på at få repareret en kofanger er steget med 123 procent. 

Ifølge Troels Meier, der er direktør i Autoparts24, bør de store prisstigninger og frustrerede kunder være et wake-up call for forsikringsbranchen i forhold til at øge andelen af grønne reparationer, der kan være med til at reducere omkostningerne til reservedele betragteligt. 

– I Tyskland oplever man en lignende situation som herhjemme med stigende udgifter til reparationer, der presser forsikringsselskaberne. Her har Allianz valgt at øge andelen af grønne reparationer betragteligt for at holde udgifterne nede, hvilket bør tjene som inspiration til selskaberne herhjemme, siger han. 

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides