Menu toggle

Velkommen

Presse

3683 gange har vi skrottet nyere biler på et år: 'En unødvendig belastning for klimaet'

På trods af et stort fokus på at nedbringe klimabelastningen fra biler, sender vi stadig hvert år tusindvis af nyere biler til skrotning. Men det manglende fokus på genanvendelse er både forældet og dårligt for klimaet, lyder kritikken fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.

Miljøfiltre, forhøjede skrotpræmier og lavere afgifter på elbiler.

De seneste år har budt på flere tiltag for at gøre den danske bilpark mere klima- og miljøvenlig.

Men selvom tiltagene allesammen har haft en vis effekt i forhold til at nedbringe bilernes belastning af vores klima og miljø, mangler der en lignende indsats i forhold til genanvendelse af bilerne.
Hvert år ender tusindvis af nyere biler i Danmark nemlig til skrotning, selvom en del af dem rent faktisk ville kunne betale sig at reparere. Og dermed ender de som en unødvendig stor belastning for klimaet, lyder det fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
– Når en bil bliver skrottet tidligt, bliver den til en unødvendig stor belastning for klimaet, da produktionen af bilen står for en relativt stor del  af bilens samlede klimabelastning. Og derfor bør vi simpelthen gøre mere for at holde nyere biler kørende på vejene, siger han.
Kilde: SMV Danmark/ Klimarådet
Baggrunden for en stor del af de mange skrottede nyere biler skal findes i de nuværende regler for, hvornår man vurderer, at en bil er totalskadet. Det sker, hvis en reparation med nye reservedele koster mere end 75 procent af bilens markedsværdi.
Og det er også årsagen til, at en del af de nyeste skrottede biler er blandt dyrere mærker som Volvo, Audi og Volkswagen, der samtidig i mange tilfælde har en større udledning af CO2 ved produktionen end mindre biler.
Og derfor bør vi genoverveje reglerne for, hvornår en bil bliver vurderet som værende totalskadet, og i større grad end i dag indtænke genanvendelse flere steder i autobranchen, mener Troels Meier.
– Et godt sted at starte kunne være helt overordnet set at overveje, om den nuværende beløbsgrænse er nødvendig, og desuden om vurderingen af prisen på en reparation også bør omfatte brugte dele, siger han.
Antal skrottede biler i Danmark: 
2023:

0-4 år gamle: 123

5-9 år gamle: 724

Samlet: 847

2022:

0-4 år gamle: 487

5-9 år gamle: 3196

Samlet: 3683

Kilde: Dansk Producentansvar

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides