Honda-gearkasser: Interessante fakta om Honda-køretøjers gearkasser
Den japanske bilproducent Honda tilbyder sine biler med manuelle eller automatiske transmissioner, afhængigt af modellen. I sidstnævnte tilfælde valgte producenten tidligt at vælge kontinuerligt variable CVT-transmissioner, som er særligt populære i Japan og USA. Selv om de fleste Honda-transmissioner fungerer uden problemer, er visse typer allerede blevet tilbagekaldt. Ifølge oplysninger fra Honda var softwarefejl og et problem med hjælpeakslen i visse automatiske transmissioner årsagen til tilbagekaldelsen.
Honda manuel gearkasse
Tidligere var manuelle gearkasser en del af Honda’s gode produkter. Især i Tyskland blev et køretøj af mærket ofte bestilt med en manuel gearkasse. I lang tid var Honda afhængig af manuelle gearkasser med fem gear; senere blev der anvendt manuelle gearkasser med seks gear.
Fra 2022 vil kun Honda Civic og Honda Civic Type R blive tilbudt på det europæiske marked med en manuel gearkasse og seks gear. Honda Civic Type R-præstationsmodellen har en seks-trins manuel gearkasse med automatisk mellemgasfunktion og muliggør særligt hurtige gearskift.
Honda automatisk transmission
- Honda CVT: Automatiske transmissioner med CVT-betegnelsen er kontinuerligt variable transmissioner, der altid arbejder i det optimale hastighedsområde. Resultatet er et lavt brændstofforbrug og optimeret kørekomfort, helt uden afbrydelse af trækket. Afhængigt af modellen har Hondas automatiske gearkasser en gearskiftesimulering. I Honda HR-V simulerer dette f.eks. syv gear, så CVT-transmissionen føles mere som en normal automatgearkasse for føreren. Denne type automatik kan findes i mange Honda-modeller, f.eks. Honda Civic eller i ældre Honda HR-V’er.
- Honda e-CVT: Honda installerer drev med betegnelsen e-CVT i moderne hybridbiler. Her sørger de for den rette forbindelse mellem forbrændingsmotoren og det elektriske drev. Afhængigt af kørselsforholdene drives Honda’en rent elektrisk eller med støtte fra en benzinmotor. Det elektriske drev er en del af transmissionen, og der sker også en genvinding via indvendige dele. Forbrændingsmotoren oplader batteriet via en generator, der er integreret i transmissionsblokken; først over en vis kørehastighed er den koblet direkte til drevet via en fast gearkasse. Teknisk set er e-CVT ikke en automatgearkasse i ordets egentlige forstand, men Honda har ikke desto mindre brugt betegnelsen CVT. Modulet er f.eks. installeret i Honda CR-V, Honda HR-V og Honda Jazz.
- Honda i-Shift: Under betegnelsen i-Shift har Honda installeret automatiserede transmissioner, hvis skift foretages af en transmissionskontrolenhed. Koblingen betjenes hydraulisk og styres også af en styreenhed. Ud over den automatiske gearskiftfunktion kan i-Shift også indstilles til en manuel tilstand, så føreren selv kan bestemme gearskiftet. Honda i-Shift automatgear blev primært installeret i Honda Jazz- og Honda Civic-modellerne fra 2005 og fremefter.
Transmission til Honda-elbiler
Med Honda e-modellen præsenterede det japanske mærke for første gang i 2019 en rent elektrisk drevet bil. Honda’s elektriske drev er kombineret med transmissionen i én drivenhed, som er placeret i området omkring bagakslen. Honda anvender et fast gearforhold som transmission. Dette sikrer, at den installerede elmotors udgangshastighed omdannes til en passende hastighed til at drive køretøjet.
Køb og installer en brugt Honda gearkasse
Hvis en Honda-gearkasse er defekt, er det værd at udskifte den med en brugt del i god stand og til en god pris. For at kunne købe den rigtige Honda gearkasse skal du have gearkassekoden ved hånden. Mens motorkoden er stemplet direkte på motorblokken, findes gearkassekoden på koblingshuset eller gearkassehuset. Du kan finde passende Honda gearkasser og reservedele hos Autoparts24.
Vælg årgang / modelvariant - så finder du hurtigt den rigtige brugte bildel til din Honda
1994 - 2001
Civic VI Fastback (MA, MB)
1991 - 1996
Civic MK V Saloon (EG, EH)
1998 - 2001
Civic Mk V Aerodeck (MB, MC)
1995 - 2001
Civic VI Hatchback (EJ, EK)
1995 - 2001
Civic VI Saloon (EJ, EK)
1979 - 1983
Accord Hatchback (SJ, SY)
1983 - 1985
Accord Mk II Hatchback (AC, AD)
1999 - 2006
Civic VII Hatchback (EU, EP, EV)
1985 - 1989
Accord Mk III Aerodeck (CA)
2000 - 2006
Civic VII Saloon (ES, ET)
1985 - 1989
Accord Mk III (CA)
2005 - Nu
Civic Viii Hatchback (FN, FK)
2005 - Nu
Civic Viii Saloon (FD, FA)
1989 - 1994
Accord Mk IV Aerodeck (CB)
2016 - Nu
Civic X Hatchback (FC_, Fk_)
1989 - 1993
Accord Mk IV (CB)
2015 - Nu
Civic X Saloon (FC_)
1989 - 1993
Accord Mk IV Coupe (CB, CC)
1989 - 1996
Concerto (HW, MA)
1992 - 1997
Accord Mk V (CC, CD)
1993 - 1998
Accord Mk V Coupe (CD)
1993 - 1998
Accord Mk V Aerodeck (CE)
2001 - 2007
Cr-v Mk II (RD_)
1995 - 1998
Accord Mk V (CE, Cf_, CD)
2006 - Nu
Cr-v Mk III (RE_)
1997 - 2003
Accord VI (CK, CG, CH, CF)
2016 - Nu
Cr-v V (RW_, Rt_)
1999 - 2002
Accord Mk VII Hatchback (CH, CL)
2003 - 2012
Accord VII (CL, CN)
2003 - 2008
Accord VII Tourer (CM, CN)
2008 - Nu
Accord Viii (CU)
2008 - Nu
Accord Viii Estate (CW)
1978 - 1987
Acty Platform/chassis (TN)
1987 - 1992
CRX Mk II (ED, EE)
1992 - 1998
Civic del Sol Mk III (EH, EG)
1995 - 2002
Orthia / Partner (EL_, Ey_)
1986 - 1996
Prelude Mk III (BA)
1991 - 1997
Prelude Mk IV (BB_)
2005 - 2014
Ridgeline (YK)
2013 - Nu
City VI Saloon (GM4, Gm5, Gm6, Gm9, Gm7)
1978 - 1983
Civic MK II Hatchback (SS, SL)
1983 - 1987
Civic MK III (AL, AJ, AG, AH)
1983 - 1987
Ballade MK III Saloon (AM, AK, AU)
1987 - 1993
Civic MK IV Hatchback (EC, ED, EE)
1989 - 1993
INTEGRA Saloon (DA5, Da6, Da7, Da8, Da9, Db1, Db2)
1993 - 2001
INTEGRA Saloon (DB6, Db7, Db8, Db9)
2014 - Nu
Civic IX Tourer (FK)
2007 - Nu
Jazz III (GE_, Gg_, Gp_, Za_)
1991 - 1995
Civic MK V Hatchback (EG)