Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Er du værksted? Ring eller tryk her!.

Find din brugte fjederben via dit originalnummer på Autoparts24

Find nu:

Søg via: Nummerplade | Originalnummer | Bilmærker

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Audi

Dele til salg: 217.833

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 167.763

BMW

BMW

Dele til salg: 164.776

Citroën

Citroën

Dele til salg: 122.840

Ford

Ford

Dele til salg: 181.187

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 103.478

Mazda

Mazda

Dele til salg: 68.729

Nissan

Nissan

Dele til salg: 107.460

Opel

Opel

Dele til salg: 129.794

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 182.288

Seat

Seat

Dele til salg: 52.146

Skoda

Skoda

Dele til salg: 111.065

Toyota

Toyota

Dele til salg: 210.752

Volvo

Volvo

Dele til salg: 201.978

VW

VW

Dele til salg: 392.289

Fjederben: funktionalitet og hvordan man udskifter dem

Hvad er er fjederben?

Et fjederben er en affjedringskomponent, der kombinerer funktionerne fra en støddæmper og en fjeder i én enhed. Mens traditionelle dæmpere består af en spiralfjeder og en støddæmper, har moderne dæmpere også en kontrolarm. Affjedrede fjederben er typisk placeret foran på køretøjet, og de spiller en afgørende rolle for at give en jævn kørsel. Derudover er de med til at forbedre reaktions- og bremseevne.

Fjederbenet er et vigtigt komponent i mange køretøjer med uafhængig affjedring. Her forbinder strædet det øverste punkt af affjedringen med karrosseriet. Bilens affjedringsben består af flere komponenter. Den rummer både spiralfjederen og støddæmperen i den respektive affjedring.

På denne måde overtager affjedringsbøjlerne støddæmpernes funktion og sikrer samtidig en pålidelig affjedring af køretøjet. Som et bærende element i hjulstyret yder affjedringsbøjlerne også et vigtigt bidrag til køretøjets kørekomfort og sikkerhed. Hvis affjedringsbøjler er defekte, skal de udskiftes med passende reservedele så hurtigt som muligt.

Affjedringsbøjler er en del af affjedringen i mange køretøjer med uafhængig hjulophæng. Her udgør de den bevægelige forbindelse mellem hjulene og karrosseriet som hjulstyring. Et fjederben består normalt af flere komponenter som f.eks. en spiralfjeder og en støddæmper.

Affjedring og støddæmper danner derfor en enhed som et affjedringsben. Til dette formål er støddæmperen normalt anbragt inde i spiralfjederen og fungerer som et stift center i fjederbenet. Opadtil støttes strutbenet ofte mod karrosseriet af et strutbenfæste, som udgør et bevægeligt punkt i affjedringen.

Det er ikke alle biler, der har fjederben, og i nogle køretøjer er komponenten kun til stede på forakslen eller kun på bagakslen. I stedet for fjederbenet monteres f.eks. støddæmperen og fjederen separat, eller der anvendes et helt andet affjedringsprincip.

Affjedringsbøjler har mange funktioner

Affjedringsbøjlerne i en bil har flere opgaver som en del af hjulstyringssystemet. Takket være de indvendige støddæmpere dæmper affjedringsbøjler de vibrationer og chassisbevægelser, der kan opstå under kørslen. Her bevæger støddæmperens stempelstang sig mod en modstand, mens den føres i et stempel.

Ud over deres funktion som støddæmpere har affjedringsbenene til opgave at støtte karrosseriet og føre hjulene. Som en vigtig del af affjedringen absorberer strædet en del af de kræfter, der virker sideværts på hjulstyret.

Som en kombination af støddæmper og skruefjedre har strutbenet også en ikke ubetydelig indflydelse på bilens komfort og funktion. Affjedring, styring og bremseadfærd påvirkes alle af fjedrene. Det er derfor vigtigt at udskifte en defekt komponent som f.eks. et fjederben med en passende reservedel så hurtigt som muligt.

Mangler på fjederbenene

Som det centrale element i affjedringen udsættes fjederbenet for store belastninger under kørslen. Her overtager den hjulstyringen og sikrer en passende affjedring af køretøjet i alle kørselssituationer. De integrerede støddæmpere belastes ligesom spiralfjederen, hver gang affjedringen komprimeres.

Nogle gange går et fjederben derfor i stykker i løbet af bilens levetid. F.eks. kan de integrerede støddæmpere blive slidt og pludselig miste olie i området omkring tætningen til stemplerne. Spiralfjederen kan også gå i stykker eller på anden måde blive slidt med tiden.

Det er derfor, at støddæmperen går i stykker

Ud over de belastninger, der virker på støddæmperen og affjedringen under kørsel, er der andre mulige årsager til et defekt fjederben. F.eks. er affjedringsbenet ofte placeret i hjulets direkte stænkområde.

Her hvirvler dækket nogle gange snavs og små sten op fra vejbanen. Hvis disse rammer støddæmperen eller spiralfjederen, beskadiges den lakerede overflade, hvilket hurtigt fører til rustdannelse. Regnvand og vejsalt, der bliver opkastet af vejbanen om vinteren, påvirker også støddæmpere og fjedre og forstærker virkningen.

Ud over disse påvirkninger kan belastninger forårsaget af kørsel med tung belastning også medføre, at et fjederben slides for tidligt. Hyppig brug af bilen i terræn kan også føre til defekter i støddæmperne og fjedrene, hvilket gør det uundgåeligt at udskifte fjederbenene.

Affjedringsfjederben defekt – disse symptomer tyder på dette

  • Kørekomforten mindskes mærkbart
  • Støj som f.eks. raslende lyde og bump på dårlige vejbelægninger
  • Køretøjet befinder sig tydeligt i en skråtstilling
  • Styringen af bilen trækker til den ene side
  • Dækkene er slidte på den ene side

 

Skift defekte fjederben

Hvis bilens fjedre er defekte, skal de udskiftes med passende reservedele. Den nøjagtige procedure for udskiftning af et fjederben afhænger af det pågældende chassis‘ struktur. Det er også forskelligt, om der skal udskiftes et bageste eller et forreste fjederben.

For at udskifte de forreste fjedreben skal køretøjet opspændes på en vibrationssikker måde. Afhængigt af modellen skal f.eks. bremsen afmonteres, og boltene på chassiset skal løsnes. Dette gælder bl.a. for kugleledskruen på støddæmperen eller styreledets fastspændingsskrue.

Det er ofte nødvendigt at afmontere drivakslen for at udskifte støddæmperen. Efter at have løsnet skruerne på støddæmperens kuppel og overvundet modstanden fra det nederste støddæmperbeslag, kan støddæmperen manøvreres ud af hjulhuset. Den nye støddæmper monteres i omvendt rækkefølge.

Udskift fjederbenet med defekt støddæmper

Som en del af fjederbenet er støddæmperen udsat for særlige belastninger og kan blive slidt hurtigere end andre komponenter. Selv om støddæmperen og fjederen også kan udskiftes separat, kan det betale sig at udskifte hele fjederbenet, hvis støddæmperen er defekt. Dette er nogle gange lettere end at fjerne støddæmperen fra fjederbenet.

Tre praktiske tips til udskiftning af affjedringsbøjler

  1. Udskift begge fjedreben: Det er ofte tilrådeligt at udskifte begge affjedringsbøjler på en aksel, da alle dele udsættes for konstant slid.
  2. Udskiftning af fjederbenets lejer: Hvis fjederbenets lejer allerede er slidte, er udskiftning af fjederbenet det ideelle tidspunkt at udskifte lejerne.
  3. Få chassiset målt: Hvis støddæmpere eller fjederben udskiftes, er det en god idé at få chassiset målt og akselgeometrien justeret.

Køb et passende fjederben brugt

Hvis støddæmperen eller andre dele af affjedringselementet er defekte, bør du købe et intakt fjederben så hurtigt som muligt. At købe brugte reservedele fra bilgenbrug giver mange fordele, f.eks. betydeligt lavere priser end nye reservedele.

Autoparts24.eu tilbyder et stort udvalg af passende reservedele til de fleste bilmodeller. Takket være den praktiske søgning kan du nemt og hurtigt finde alle dele til Audi, VW og mange andre mærker. Takket være de omfattende oplysninger om priser og tilstand opstår der sjældent spørgsmål.

Nyeste produkter

: