Skoda-motorer: Det skal du vide om Skoda-motoren
Skoda har eksisteret som mærke siden 1895 og er dermed et af de ældste bilfirmaer i verden. Bilproducenten fra Tjekkiet har været fuldt ejet af Volkswagen-koncernen siden 2000. I dag kommer de fleste af Skoda-motorerne også fra VW-serien.
Ofte er en Skoda-motor af identisk konstruktion også monteret i VW, Audi eller Seat. Det gør det lettere at vælge udskiftningsmotorer og få oplysninger. Skoda-motorer opfylder de samme kvalitetsstandarder som dem, der gælder for hele VW-koncernen. På samme måde kan det velkendte problem med den forlængede timingkæde forekomme i enkelte Skoda-motorer.
Alt info om Skoda-motorer
Skoda-motorer fås i forskellige versioner afhængigt af modellen. Afhængigt af varianten fås enhederne som dieselmotorer, benzinmotorer, naturgasmotorer eller også i form af alternative drivmidler som hybridsystemer eller elmotorer.
Skoda benzinmotorer
- Skoda MPI-motorer: Skoda-motorer med MPI-betegnelsen er benzinmotorer uden turbolader. Skoda udvikler hele tiden denne motorserie for at reducere brændstofforbruget og samtidig øge ydeevnen. MPI-motorer med tre cylindre kan f.eks. findes i fjerde generation af Skoda Fabia.
- Skoda TSI-motorer: Hvis en Skoda-motor bærer betegnelsen TSI, er det en benzinmotor med turbolader. De moderne motorer fra VW-hylden installeres af Skoda i forskellige varianter i modeller som Fabia, Scala eller også Kamiq, Karoq eller Kodiaq.
Skoda dieselmotorer og gasmotorer
- Skoda TDI-motorer: Skoda-motorer med forkortelsen TDI er dieselmotorer med turboladning og common rail injektion, som længe har været anvendt med succes i VW-koncernen. Skoda bruger disse motorer i biler som Karoq, Kodiaq og topmodellen Skoda Superb.
- Skoda TGI-motorer: Drevmotorer til drift med gas kaldes TGI hos Skoda. De moderne CNG-enheder er monteret i Skoda Scala-, Kamiq-, Octavia- og Octavia Combi-modellerne som 3-cylindrede og 4-cylindrede enheder med forskellige slagvolumen.
Skoda elmotorer og hybridkoncepter
- Skoda TSI e-TEC Hybrid: Skoda tilbyder motorer som milde hybrider under betegnelsen TSI e-TEC. Her er en turbobenzinmotor kombineret med et 48-volt-system. Hybriddrevet er installeret i modeller som Skoda Octavia eller Octavia Combi med 1,0 eller 1,5 liters slagvolumen og 7-trins DSG.
- Skoda-elmotorer: Skoda-elektromotoren er konstrueret som et kompakt system i området omkring akslerne. Skoda Enyaq- og Enyaq RS-modellerne anvender synkronmaskiner med permanente magneter på bagakslen, som suppleres af en asynkronmaskine på forakslen til firehjulstræk, afhængigt af modelvarianten.
10 moderne kørekoncepter fra Skoda
- 1.0 MPI-motor – Skoda MPI-benzinmotoren med tre cylindre er en ren indblæsningsmotor. MPI-motoren fås med en motoreffekt på 48 kW eller 59 kW og en slagvolumen på 1,0 liter, og den monteres i Skoda Fabia med en 5-trins manuel gearkasse.
- 1.0 TSI 70 kW – Skoda-motoren på 1,0 liter i TSI-varianten er en moderne trecylindret motor med turbolader. I kombination med en 5-trins manuel gearkasse yder den 70 kW i Fabia-, Scala- og Kamiq-modellerne.
- 1.0 TSI 81 kW – Som en variant med 81 kW motoreffekt fra en liter slagvolumen monteres Skoda TSI som en trecylindret turbobenzinmotor i Skoda Fabia, Scala, Kamiq eller Karoq. Skoda-motoren kan fås her med en 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins DSG.
- 1.5 TSI 110 kW – Den 1,5-liters version af Skoda TSI-turbobenzinmotoren har fire cylindre og 110 kW effekt. Motoren er monteret med en 6-trins gearkasse eller 7-trins DSG i mange Skoda-modeller fra Fabia til Kodiaq.
- 1.0 TGI 66 kW – Skoda TGI-motoren kan køre på CNG og har tre cylindre. Med en slagvolumen på 1,0 liter yder motoren 66 kW med et maksimalt drejningsmoment på 160 Nm. Den er monteret med en 6-trins manuel gearkasse i Scala- og Kamiq-modellerne.
- 2.0 TSI RS 180 kW – Skoda TSI-motoren med to liter slagvolumen og 180 kW motorydelse er en firecylindret turbobenzinmotor. Den fås som 6-trins manuel gearkasse eller med 7-trins direkte gearskifte i Skoda Octavia RS og Skoda Kodiaq RS.
- 2.0 TDI 4×4 147 kW – Dieselmotoren med to liter slagvolumen og fire cylindre giver en kraftig fremdrift i Skoda Octavia RS og i topmodellen Skoda Superb. Turbodieselen er kombineret med en 7-trins DSG 4×4-gearkasse med 7 gear og firehjulstræk.
- 2.0 TSI 4×4 140 kW – Skoda-benzinmotor med fire cylindre og turboladning. Motoren har en slagvolumen på 2,0 liter og yder 140 kW. I Skoda Octavia overføres disse til en 7-trins DSG 4×4-transmission med firehjulstræk med 7 gear.
- 1.5 TSI e-TEC 110 kW – Moderne mild hybrid firecylindret motor med 48-volt-system. TSI e-TEC med 1,5 liter slagvolumen og elektrisk assistance giver en motoreffekt på 110 kW og et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm. Systemet kan findes i Skoda Octavia.
- 2.0 TSI 4×4 206 kW – Turbo benzinmotor med to liter slagvolumen som firecylindret motor. Motoren har en ydelse på 206 kW og er i Skoda Superb kombineret med en 7-trins DSG 4×4-gearkasse med 7-trins DSG-gear med firehjulstræk som firehjulstræk.
Køb brugte Skoda-motorer som originale udskiftningsmotorer
Hvis en Skoda-motor går i stykker med et højt kilometertal, er brugte Skoda-motorer en god mulighed som erstatningsmotor på grund af de gunstige priser. Du kan finde brugte motorer fra bilgenbrug hos Autoparts24.eu. Takket være det store udvalg og søgefunktionen via motorkode, OEM-nummer, originalnummer eller køretøjsmodel kan du nemt købe en original brugt Skoda-motor.