Mazda-motorer: Hvad du bør vide om de japanske motorer
.
Mazda Motor Corporation, der har hovedsæde i Fuchū, er en af de mest kendte japanske bilproducenter. Mazda har altid været betragtet som et innovativt mærke, hvis biler ofte skiller sig ud fra mængden af andre biler. Når det gælder motorer, går Mazdas designere ofte særlige veje, når det drejer sig om motorer.
Mens andre bilproducenter primært satser på at reducere størrelsen for at overholde de stadig strengere emissionsregler som Euro 6d, er Mazda langt fra dette. Her arbejdes der med andre teknologier for at reducere CO2-emissionerne og spare brændstof med moderne drivaggregater. Selv turboladning anvendes kun i begrænset omfang hos Mazda.
I lang tid var Mazda afhængig af Wankelmotoren, men efterhånden som emissionskravene er blevet skærpet, er andre motorkoncepter blevet mere populære, f.eks. innovative benzinmotorer, økonomiske dieselmotorer, elektriske drev og hybridkoncepter. Mazda-motorer anses for at være robuste, og der er kun sjældent problemer med de enkelte komponenter.
Mazda-motorer og deres specifikke betegnelser
- Mazda L-motor: Mazda L-motoren blev installeret i forskellige slagvolumenstørrelser i køretøjer som f.eks. den tidlige Mazda 3. Motorserien er en Mazda-udvikling og anvendes stadig af Ford som Ecoboost-motor.
- Mazda Z-motor: Mazda Z-motorer er benzinmotorer, der er udviklet i forskellige varianter og slagvolumen. Disse drivlinjer kan findes i en del Mazda MX-5 og er også blevet monteret i modeller fra Ford.
- Mazda 13B-motor: Legendarisk Wankelmotor med sekventiel turbolader. Den sidste version, 13B-REW, blev stadig monteret i Mazda RX-7 indtil modelåret 2002.
- Skyactiv G: Skyactiv G-motortypen er en avanceret benzinmotor med lavt brændstofforbrug. Dette sikres af innovative systemer som automatisk cylinderdeaktivering, variabel timing og et øget kompressionsforhold. Skyactiv G-motorer er installeret i modeller som Mazda 2, Mazda 6 eller Mazda CX-3.
- E Skyactiv X: Denne Mazda-motorserie omfatter højtydende og kraftfulde benzinmotorer, der kombinerer fordelene ved diesel- og benzinkraft. Kompressionstændingsprincippet sikrer en særlig høj effektivitet. I forbrændingskammeret komprimeres en brændstof-luft-blanding, der kun er magert beriget, kraftigt i små mængder og antændes først derefter. Det resterende brændstof antændes under tryk, som det er tilfældet med diesel. Dette sikrer en særlig effektiv forbrænding, f.eks. i Mazda 3-serien.
- Mazda M Hybrid: M Hybrid-systemet er en repræsentant for milde hybridteknologier. I Mazda bruger systemet den energi, der genereres, når bilen bremser. Bremsenergien absorberes via en integreret startgenerator og lagres midlertidigt i køretøjet. Denne energi er så tilgængelig for det elektriske hybriddrev, hvilket øger effektiviteten. Systemet er f.eks. installeret i Mazda CX-30.
- Skyactiv D: Mazdas Skyactiv D-betegnelse omfatter moderne dieselmotorer, der opfylder den krævende Euro 6d TEMP-standard. Dieselmotorerne har et reduceret kompressionsforhold, hvilket sikrer en renere forbrænding. Et variabelt ventilløft forbedrer koldstartydelsen. Afhængigt af modellen er dieselmotoren enten en- eller flertrins turbomotor med turboladning. Disse motorer kan findes i kombination med manuel gearkasse eller automatisk gearkasse, f.eks. i Mazdas store SUV CX-5.
- E Skyactiv: Mazdas elmotor med en effekt på 107 kW (145 hk) og et drejningsmoment på 271 Nm. Den synkront konstruerede motor kommer fra Hitachi og er monteret i Mazdas elbiler som MX-30. En ekstra rækkeviddeforlænger kan øge rækkevidden yderligere.
10 moderne motorer fra Mazda
- SKYACTIV-G 75: Euro 6d-benzinmotor med fire cylindre i rækkefølge, der anvendes i Mazda 2. Den 1,5-liters motor har en effekt på 75 hk.
- e-SKYACTIV G 90 M HYBRID: Firecylindret hybridbenzinmotor med 1,5 liter og fire cylindre på linje. Hybriddrift med 90 hk effekt. Denne Euro 6d-motor findes i Mazda 2.
- e-SKYACTIV G 2.0 M HYBRID 150: To-liters, seksten-ventilet, fire-cylindret, fire-cylindret linje Euro 6d hybridversion. Leveres med en ydelse på 150 hk i Mazda 3.
- e-SKYACTIV X 2.0 MAZDA M HYBRID: Hybrid Skyactiv X-drivlinje med to-liters benzinmotor. Hybridmotoren er installeret i Mazda 3 med en ydelse på 186 hk.
- SKYACTIV-G 194: Firecylindret rækkemotor med 2,5 liter slagvolumen. Denne benzinmotor, der er konstrueret efter Skyactiv G-princippet, har 194 hk og er f.eks. monteret i Mazda 6.
- e-SKYACTIV G 2.0 M HYBRID 122: Firecylindret 2,0 liter Euro 6d benzinmotor med elektrisk hjælp. Skyactiv G-hybridmotoren med en ydelse på 122 hk fås f.eks. i Mazda CX-30.
- SKYACTIV-G 1.5: Skyactiv G-benzinmotor med 1,5 liter og fire cylindre i rækkefølge. Installeret i køretøjer som f.eks. den sportslige Mazda MX-5 med en ydelse på 132 hk.
- SKYACTIV-D 184 SKYACTIV-Drive AWD: Kraftig diesel som 4-cylindret rækkesystem med Euro 6d. De 2,5 liters slagvolumen hjælper Mazda CX-5 til 184 hk via firehjulstræk.
- SKYACTIV-D 150: Moderne Skyactiv Euro 6d-diesel med en effekt på 150 hk. Rækkemotor med fire cylindre og 2,2 liter slagvolumen, som fås i den store Mazda SUV CX-5.
- e-Skyactiv 145: Mazda-elmotor med 107 kW, hvilket svarer til en effekt på 145 hk. Mazdas synkronmotor er installeret i modeller som f.eks. elbilen MX-30.
Køb den rigtige motor til din Mazda
Mazda-motorer anses for at være holdbare, men der kan forekomme motorskader, især ved højt kilometertal. På mange Mazda’er kan det i så fald betale sig at udskifte den defekte motor med en erstatningsmotor i god stand. Reservedele som brugte Mazda-motorer fås ofte til en meget lavere pris end en helt ny motor.
Drevenheder fås ikke længere som nye dele, især ikke til ældre modeller. Den anvendte motor har også mange fordele. Det er billigere end en besværlig eftersyn af den gamle motor, og den er også let tilgængelig til Mazda-modeller. Montering kræver derimod en vis ekspertise og et veludstyret værksted.
Et stort udvalg af Mazda-aggregater i god stand fra mere end 100 autogenbrug kan findes overskueligt på autoparts24.eu. Der er vigtige oplysninger og data for hver motor, f.eks. det enkelte reservedelsnummer. Når du vælger reservedele, skal oplysningerne sammenlignes nøjagtigt med den motor, der er monteret i bilen.