Kia-motorer: Det skal du vide om Kia-motorer
Kia Motor Corporation er en af verdens største bilvirksomheder og den mest kendte sydkoreanske bilproducent. Kia blev grundlagt i 1944 og omdøbt i 1952 og fremstillede i begyndelsen kun cykler. Fra 1961 og fremefter optrådte Kia som producent af motorcykler, men producerede snart også små lastbiler og i de følgende årtier også personbiler.
Efter at Kia kom i økonomisk krise i slutningen af 1990’erne, blev virksomheden overtaget af Hyundai og er nu en del af Hyundai Motor Group. De fleste motorer er udviklet i fællesskab, selv om nogle af dem allerede er blevet tilbagekaldt. På nogle Kia-motorer skal brændstoffilterne udskiftes efter en vis kilometerstand for at undgå problemer.
Oversigt over Kia-motorer
Kia driver udviklingen og produktionen af sine motorer flere steder. Den første Kia-motor, en benzinmotor, blev præsenteret så tidligt som i 1973. Den første selvudviklede Kia-dieselmotor fulgte i 1978. De forskellige motortyper er opkaldt efter græske eller latinske bogstaver og kan findes hos både Kia og Hyundai, afhængigt af versionen.
Kia benzinmotorer
- Kia Kappa-motor: Under betegnelsen Kappa sælger Kia motorer som benzinmotorer med tre eller fire cylindre i en række. Motorerne har to overliggende knastaksler med kædetræk, og der er fire ventiler pr. cylinder. Motorens blok og cylinderhoved er fremstillet af aluminium.
- Kia Epsilon-motor: Kia-motorer med betegnelsen Epsilon er benzinmotorer som rækkemotorer. Antallet af cylindre er tre eller fire, afhængigt af varianten. Motorernes ventiler betjenes af en enkelt overliggende knastaksel, som drives af en rem. Motorblokken er lavet af gråt støbejern, cylinderhovedet af letmetal.
- Kia Gamma-motor: Motorer med betegnelsen Gamma er benzinmotorer med fire cylindre, som Kia har produceret siden 2006. Denne type Kia-motor har en dobbelt overliggende knastaksel og fire ventiler pr. cylinder. Både motorblokken og cylinderhovedet i Gamma-motoren er fremstillet af aluminium. Ventiltrækket er med kæde.
Kia dieselmotorer
- Kia U-motor: Kia motorer i U-serien er dieselmotorer med tre eller fire cylindre. Denne motortype har direkte indsprøjtning og en turbolader samt to overliggende knastaksler med fire ventiler pr. cylinder. Enhederne har en motorblok i støbejern og et cylinderhoved i aluminium.
- Kia R-motor: Kia-motorerne i R-serien er konstrueret som firecylindrede dieselmotorer med direkte indsprøjtning og turboladning. Aluminiumenhederne har to overliggende knastaksler, som drives af en timingkæde. Antallet af ventiler er fire pr. cylinder.
Alternative Kia-kørsler
- Kia-hybridsystemer: Kia tilbyder hybride drivlinjer til forskellige modeller, der kombinerer elektriske drivlinjer med diesel- og benzinmotorer. Disse omfatter 48-volts hybridkonceptet og plug-in-hybridsystemet med opladningsmulighed, som findes i mange Kia-modeller som f.eks. Sportage plug-in-hybrid eller XCeed plug-in-hybrid.
- I elektriske modeller som Kia EV6, Kia e-Soul eller Kia e-Niro installerer producenten forskellige elmotorer og batterier med forskellig effekt og rækkevidde. Afhængigt af køretøjet kan køberne vælge mellem flere varianter, op til det fuldt elektriske firehjulstræk med 430 kW systemeffekt i EV6 GT AWD.
10 moderne Kia-drevkoncepter
- 1.0 DPI – Kia-motor som en benzinmotor med 49 kW (67 hk) motoreffekt og 1 liters slagvolumen, konstrueret som en trecylindret motor med indsugningsmanifoldindsprøjtning. Tilbydes som basismotor i Kia Picanto-modellen.
- 1.0 T-GDI – Kia-turbomotor som en benzinmotor med fire cylindre og direkte indsprøjtning. Motoren med en effekt på 74 kW (100 hk) fra 1 liters slagvolumen er monteret i Kia Picanto GT-Line- og Kia Rio-modellerne.
- 1.0 T-GDI 48V – Kia Mild Hybrid System med 1,0-liters 3-cylindret benzinmotor. Hybridkonceptet har en startgenerator, der også fungerer som drivmotor og yder 88 kW (120 hk) i Kia Rio.
- 1.2 – Firecylindret Kia-motor til benzin med en slagvolumen på 1,2 liter som sugemotor. Motoren med en effekt på 62 kW (84 hk) har et drejningsmoment på 118 Nm og er monteret i Kia Rio med en manuel gearkasse som udgangspunkt.
- 1.5 T-GDI – Kia-benzinmotor med 1,5 liter slagvolumen, antal cylindre 4 i række. Rækkemotoren med direkte indsprøjtning og turboladning har en ydelse på 117,5 kW (160 hk) og findes i Kia-modellen Ceed.
- 1.6 CRDi – Kia-dieselmotor som en 1,6-liters firecylindret rækkemotor på 1,6 liter med turbolader og direkte indsprøjtning. Disse Kia-motorer med 100 kW (136 hk) og 280 Nm er installeret i modeller som Kia Ceed.
- 1.6 T-GDI DCT – Kia-turbobenzinmotor med direkte indsprøjtning og 1,6 liter slagvolumen som 4-cylindret rækkemotor. Motoren er monteret med 150 kW (204 hk) i præstationsmodeller som Kia Ceed GT.
- 1.6 CRDi 48V – Kia Mild Hybrid System med 1,6-liters diesel med firecylindret commonrailindsprøjtning på 1,6 liter og ekstra elektrisk drivkraft. Systemet med 100 kW (136 hk) er installeret i den 5. generation af Kia Sportage.
- 1.6 GDI Plug-in Hybrid: Kia Plug-in Hybrid-koncept med 1,6-liters benzinmotor som en firecylindret rækkemotor med direkte indsprøjtning. Systemet med en effekt på 104 kW (141 hk) findes i Kia XCeed Plug-in Hybrid.
- 3.3 T-GD-i – Kia Twin-Turbo V6-benzinmotor med direkte indsprøjtning. Den 3,3-liters V-motor med 6 cylindre og en motoreffekt på 269 kW (366 hk) findes med firehjulstræk i Kia Stinger-modellen.
Køb reservedele og brugte Kia-motorer
Hvis Kia-motoren i din bil er defekt, når speedometeret viser en høj hastighed, kan den udskiftes billigt med en original udskiftningsmotor. Hos Autoparts24 kan du finde brugte Kia-motorer og andre dele fra autoophug til dit køretøj.
Oplysninger som f.eks. motorkode eller modelbetegnelse gør det nemt at finde brugte Kia-motorer. Alle bildele er tydeligt angivet med oplysninger om kilometertal og priser.