Hyundai-motorer: Dette er de motorer, som Hyundai bruger i sine biler
.
Det sydkoreanske Hyundai Motor Company er en af verdens største bilproducenter. Koncernen tilbyder forskellige personbiler og minibusser med forskellige kørekoncepter. I begyndelsen brugte virksomheden, som blev grundlagt i 1967, indkøbte motorer, men i dag udvikles alle Hyundai-motorer internt.
Hyundai udstyrer sine køretøjer med forskellige benzin- og dieselmotorer, som anses for at være robuste og modstandsdygtige. For at reducere brændstofforbruget er der også blevet udviklet forskellige alternative drivsystemer som f.eks. hybridbiler. Hyundai tilbyder biler med eldrift via koncernens eget undermærke Ioniq.
Differente typer af Hyundai bilmotorer
Hyundai benzinmotorer
Trecylindrede rækkemotorer:
- Hyundai Epsilon 3-cylindret motor:Trekylindret benzinmotor med knastakselhjul, tre ventiler pr. cylinder, støbejernsmotorblok med cylinderhoved i letmetal. Denne type motor blev f.eks. anvendt i Hyundai Eon.
- Hyundai Kappa 3-cylindret motor: Trecylindret motor i rækkefølge med to overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder, med og uden turboladning. Denne motorserie findes i Hyundai i30 og i nogle Hyundai i10, blandt andet.
Firecylindrede rækkemotorer:
- Hyundai Epsilon 4-cylindret motor: Firecylindret benzinmotor i rækkefølge, overliggende knastaksel, drevet af en tandrem, tre ventiler pr. cylinder. Disse Hyundai-motorer findes i forskellige stadier af konstruktion i Hyundai i10 eller i Hyundai Getz.
- Hyundai Kappa 4-cylindret motor: 4-cylindret motor på linje med motorblok og cylinderhoved i aluminium, to overliggende knastaksler via kæde, fire ventiler pr. cylinder. Denne serie af motorer er monteret med og uden turbo i modeller som i10, i20 og i30.
- Hyundai Alpha-motor: Hyundai-motorserie med en eller to overliggende knastaksler, motorblok i støbejern og cylinderhoved i letmetal. Første motorserie udviklet i Korea til Hyundai Getz- eller Hyundai Elantra-modellerne.
- Hyundai Gamma-motor: Firecylindret benzinmotor i rækkefølge med dobbelt overliggende knastaksel, motorblok og cylinderhoved af aluminium. Efterfølger til Alpha-motorserien, som er installeret i Hyundai Accent, i20-modellen og Hyundai i30.
- Hyundai Beta-motor: Hyundai-motorer med fire cylindre på række, som skulle supplere Alpha-motoren med større slagvolumen. Motor med støbejernsblok og cylinderhoved af letmetal, som findes med dobbelt overliggende knastaksel i Elantra eller Hyundai Tucson.
.
- Hyundai Theta-motor: Firecylindrede motorer med motorblok og cylinderhoved af aluminium, dobbelt overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Motor udviklet i fællesskab af Daimler-Chrysler, Hyundai og Mitsubishi, som bl.a. kan findes i Hyundai Santa Fe-modellen.
- Hyundai Ny-motor: Hyundai-motorer er firecylindrede motorer i rækkeform med overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Variabel indstilling af knastaksel til indsugnings- og udstødningssiden, elektronisk gaspedal. Findes f.eks. i Hyundai Elantra eller Hyundai i40.
Hyundai V6-motorer:.
- Hyundai Delta-motor: Sekscylindrede benzinmotorer i V-konstruktion, motorblok og cylinderhoved i aluminium. Fire overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Den første selvudviklede Hyundai V6-motor til køretøjer som Santa Fe og Tucson.
- Hyundai Lambda-motor: Sekscylindrede Hyundai-motorer med 60-graders V6-arrangement. Motorblok og cylinderhoved af aluminium, ventilbetjening via mekaniske stempler, styring ved hjælp af elektronisk speederpedal. Findes i modellerne Hyundai Genesis eller Hyundai Santa Fe.
- Hyundai My-motor: Sekscylindret benzinmotor, motorblok og cylinderhoved af aluminium, fire overliggende knastaksler. Fire ventiler pr. cylinder, styret af mekaniske stempler. Denne Hyundai-motorserie findes bl.a. i Hyundai Santa Fe.
Hyundai dieselmotorer
- Hyundai S-motor: Dieselmotorer som 6-cylindrede motorer i V-arrangement, med motorblok i støbejern og cylinderhoved i letmetal. Disse Hyundai-motorer blev installeret som V6-dieselmotorer til personbiler, f.eks. i Hyundai ix55.
- Hyundai U-motor: Trecylindrede og firecylindrede dieselmotorer på linje med turbolader og dobbelt overliggende knastaksler. Motorserien er f.eks. monteret i Hyundai i40 eller i30. Hyundai Type U-motorerne har common rail indsprøjtning. Med denne type direkte indsprøjtning leveres brændstoffet ved højt tryk direkte til indsprøjtningsdyserne, hvilket gør det muligt at styre indsprøjtningstidspunktet og brændstofmængden individuelt.
Moderne drivkoncepter til Hyundai-køretøjer
- 1,0 L 3-cylindret: Suget benzinmotor med 1,0 liter slagvolumen og en effekt på 67 hk. Den lille trecylindrede rækkemotor er indgangsmotoren til tredje generation af Hyundai i10.
- 1.0 T-GDI: Moderne 1,0-liters turbobenzinmotor med en effekt på 100 hk og et maksimalt drejningsmoment på 172 Nm. Trecylindrede rækkesystem med manuel 5-trins gearkasse til Hyundai i10.
- 1.0 T-GDi 48V Hybrid: 1.0 trecylindret benzinmotor med mild hybridteknologi og hjælp fra elmotor. Hybridsystem med et valg mellem 100 hk eller 120 hk motoreffekt til Hyundai i20.
- 1,5 L DPi: Firecylindret rækkemotor med flerpunktsindsprøjtning, 110 hk og 144 Nm ved 3.500 o/min. Brugt med manuelt betjent 6-trins gearkasse i Hyundai i30.
- 1,5 T-GDI 48V hybrid: Hyundai-motorkoncept som mildt hybridsystem med 1,5 liters GDi benzinmotor og 48V hybridteknologi. Motor med maksimalt 159 hk og 253 Nm til Hyundai i30 Fastback
.
- 2.0 T-GDI: Ydelsesmotor med 280 hk fra 2,0 liter slagvolumen. Firecylindret rækkebenzinmotor med turboladning. Monteres med 6-trins manuel gearkasse eller 8-trins automatgear i Hyundai i30 Fastback N.
- 1,6 T-GDI: Turbomotor med turboladet 1,6-liters Hyundai-motor med 198 hk og maksimalt 265 Nm. Firecylindret rækkemotor med benzinmotor, som er monteret med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse i Hyundai Kona.
- 2.2 CRDi: Hyundai dieselmotor med 202 hk ved 440 Nm fra 2,2 liter slagvolumen. Firecylindret dieselmotor med common rail teknologi, som er monteret i fjerde generation af Hyundai Santa Fe med firehjulstræk eller forhjulstræk.
- 1.6 T-GDi Plug-in: Moderne hybriddrev med turboladet 1,6-liters 4-cylindret benzinforbrændingsmotor med 4 cylindre med turbolader og en 66,9 kW stærk elmotor. Opnår en systemydelse på 265 hk i Hyundai SANTA FE Plug-in Hybrid.
- FCEV-drev: Innovativt brændselscelledrev til brint, der anvendes i Hyundai Nexo. Brændselscellesystemet forsyner en elmotor på 120 kW eller 163 hk, hvis kraft sendes videre til forhjulene.
Her kan du finde brugte Hyundai-motorer til alle personbiler
.
Efter en motorfejl er det en god idé at købe en brugt Hyundai-motor. Sammenlignet med en reparation af en defekt Hyundai-motor kan du spare mange penge på denne måde.
Autoparts24.eu tilbyder et stort udvalg af Hyundai-reservedele såsom Hyundai-komplette motorer, som nemt kan vælges. Hvis du ønsker at købe en brugt Hyundai-motor, skal du blot indtaste køretøjets fabrikant og model. De egnede motorer vises tydeligt for at give et hurtigt overblik, herunder alle vigtige oplysninger.