Citroën-motorer: Hvad du bør vide om Citroën-motorer
Citroën er en af de mest kendte franske producenter inden for bilindustrien. Virksomheden, der blev grundlagt allerede i 1919, tilhørte i lang tid PSA-koncernen sammen med andre mærker, indtil sidstnævnte fusionerede og dannede Stellantis-koncernen.
Det er derfor ikke overraskende, at Citroën ud over sine egne motorer også anvender gennemprøvede motorer fra andre producenter inden for koncernen. Der udvikles også motorer i fællesskab, f.eks. med producenten Peugeot.
Vigtige oplysninger om hver enkelt Citroën-motor
Citroën bruger en lang række forskellige motorer og drivkoncepter i sine modeller. Efter at producenten længe har satset på rene diesel- og benzinmotorer, anvendes der i stigende grad hybridkoncepter og elektriske drev. Citroën tilbyder ikke kun elmotorer til biler, men også til varevogne.
Citroën-benzinmotorer
- Citroën PureTech-motor: Citroën-motorer med betegnelsen PureTech er moderne benzinmotorer i række med turbolader og direkte indsprøjtning. Under udviklingen af enhederne var hovedfokus på optimering af forbrug og effektivitet. Efter at motorerne først blev installeret i Peugeot 308 i 2017, kan de også findes i mange Citroën-køretøjer i forskellige versioner. Det drejer sig bl.a. om modellerne Citroen C3, Citroen C4, Citroën C5 Aircross og Citroën C5 X.
- PSA-TU-motor: PSA-TU-motorer blev udviklet i PSA-koncernen og findes i forskellige Peugeot- og Citroën-modeller. Motorerne blev installeret med forskellige motorydelser fra 40 til 125 hk og forskellige slagvolumen. Hos Citroën blev TU-motoren bl.a. brugt i Citroën AX, Citroën Saxo og Citroën Berlingo.
Citroën-dieselmotorer
- Citroën BlueHDi-motor: Citroën-motorer med betegnelsen HDi er dieselmotorer med direkte indsprøjtning i common rail teknologi og turboladning. Forkortelsen HDi står for High Pressure Direct Injection (direkte højtryksindsprøjtning). Citroën BlueHDi-motorerne har et effektivt system til efterbehandling af udstødningsgasser, der bidrager til at reducere de forurenende emissioner betydeligt.
Citroën-motorer som elmotor og hybriddrift
- Som en progressiv producent fokuserer Citroën også i stigende grad på elektriske drev som fremtidens motorer. Citroëns elmotor 136 med en maksimal effekt på 100 kW (136 hk) er ideel til brug i biler og varevogne. Den er installeret i mange elektriske Citroëns, f.eks. Citroën ë-C4, Citroën Berlingo el-modellen eller Citroën Spacetourer el-minibussen.
- For at spare brændstof og mindske miljøbelastningen tilbyder Citroën også moderne hybriddrev til forskellige modeller. Disse omfatter Hybrid 225 plug-in systemet, som er installeret i Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid og Citroën C5 X Plug-in Hybrid. Afhængigt af kravene kan systemet køre rent elektrisk eller i hybridtilstand.
10 moderne Citroën-drevkoncepter
- PureTech 83 Stop&Start – Citroën rækkebenzinmotor med tre cylindre og 1,2 liter slagvolumen. Den moderne motor med start-stop-system yder 61 kW (83 hk) med et maksimalt drejningsmoment på 118 Nm. Motoren med manuel gearkasse er bl.a. monteret i Citroen C3.
- PureTech 110 Stop&Start – benzinmotor med tre cylindre på linje som direkte indsprøjtning. Citroën-motoren med 1,2 liters slagvolumen yder 81 kW (110 hk) med et maksimalt drejningsmoment på 205 Nm. Motoren er monteret i Citroën C3 Aircross med en 6-trins manuel gearkasse.
- PureTech 130 Stop&Start EAT8 – Citroën-motor med tre cylindre på linje og turbolader. PureTech-benzinmotoren yder 96 kW (131 hk) med et drejningsmoment på 230 Nm. Sammen med en 8-trins automatgearkasse sørger 1,2-liters turbomotoren for fremdriften i Citroën C4.
- PureTech 100 Stop&Start – Rækkebenzinmotor med turboladning og 1,2 liter slagvolumen. Den moderne Citroën-motor har en effekt på 74 kW (101 hk) og et drejningsmoment på 205 Nm. PureTech-motoren anvendes i C4-modellen sammen med en 6-trins manuel gearkasse i forbindelse med en 6-trins manuel gearkasse.
- BlueHDi 130 Stop&Start – Firecylindret dieselmotor i rækkefølge med 1,5 liter slagvolumen og turbolader. Citroën-motoren yder 96 kW (131 hk) og et drejningsmoment på 300 Nm. BlueHDi 130 er monteret i Citroën C5 Aircross med en 6-trins manuel eller automatisk gearkasse.
- PureTech 180 Stop&Start – Citroën-motor som en firecylindret benzinmotor i rækkefølge med turbo og direkte indsprøjtning. Motoren med 1,6 liter slagvolumen yder 133 kW (181 hk) med et drejningsmoment på 300 Nm. Denne type er monteret i Citroën C5 X med en 8-trins automatgearkasse.
- BlueHDi 180 Stop&Start – Citroën BlueHDi dieselmotor med 2,0 liter slagvolumen som en firecylindret rækkemotor. Denne type Citroën-motor med en motoreffekt på 130 kW (177 hk) og et drejningsmoment på 400 Nm er monteret i Citroën C5 Aircross med en 8-trins automatgearkasse.
- BlueHDi 100 Stop&Start – Citroëns firecylindrede dieselmotor i rækkefølge med 1,5 liter slagvolumen. De moderne Citroën-motorer med turbo og common rail injektion yder 75 kW (102 hk) ved et drejningsmoment på 250 Nm. De anvendes sammen med en 6-trins gearkasse i Citroën Berlingo.
- Hybrid 225 ë-EAT8 – Hybridkoncept med 4-cylindret 1,6 liters turbobenzinmotor og elmotor. Hybriddrevet har en systemeffekt på 165 kW (224 hk) og et maksimalt drejningsmoment på 360 Nm og er monteret i C5 Aircross med en 8-trins automatgearkasse.
- Elmotor 136 – Citroëns elmotor 136 er et moderne automatisk elektrisk drev, som bl.a. anvendes i Citroën ë-C4. Her producerer Citroëns elmotor med fast gearudveksling 100 kW (136 hk) ved 260 Nm via en 1-trins reduktionsgearkasse.
Køb den rigtige Citroën motor brugt
Hvis Citroën-motoren er defekt, kan den ofte udskiftes til en passende udskiftningsmotor til en lav pris. Autoparts24 tilbyder originale bildele fra bilgenbrug til din Citroën. Takket være det store udvalg kan du finde reservedele til klassikere som Citroën DS, Citroën XM eller Citroën Xsara Picasso. Søgefunktionen efter OEM-nummer, motorkode eller model gør det nemt at finde passende reservedele til en favorabel pris.
Vælg årgang / modelvariant - så finder du hurtigt den rigtige brugte bildel til din Citroën
2002 - 2008
C5 Box Body/estate (DE_, Re_)
2001 - 2004
C5 I Estate (DE_)
2004 - Nu
C5 II Break (RE_)
1994 - 2002
Relay Box (230L)
2002 - Nu
Relay Box (244)
2008 - Nu
C5 III Break (RW_)
2002 - Nu
Relay Bus (244, Z_)
1994 - 2002
Relay Platform/chassis (230)
2008 - Nu
Berlingo Multispace (B9)
2002 - Nu
Relay Platform/chassis (244)
2008 - Nu
Berlingo Box (B9)
1996 - 2011
Berlingo / Berlingo First Box (M_)
2016 - Nu
Dispatch Box (V_)
2018 - Nu
Berlingo Box (K9)
2016 - Nu
Jumpy Platform/chassis (V_)
1996 - 2011
Berlingo / Berlingo First MPV (MF_, Gjk_, Gfk_)
1992 - 2002
C15 Platform/chassis (VDPD)
2008 - Nu
Berlingo Platform/chassis (B9)
1981 - 1994
C25 Platform/chassis (280_, 290_)
2009 - Nu
C-crosser Enterprise (VU_, Vv_)
2007 - Nu
C-crosser (VU_, Vv_)
1996 - 2004
Saxo (S0, S1)
2014 - Nu
C1 II (PA_, Ps_)
2005 - 2014
C1 (PM_, Pn_)
2007 - Nu
Dispatch Platform/chassis
1999 - 2006
Dispatch Platform/chassis (BU_, Bv_, Bw_, Bx_)
1994 - 2006
Dispatch (U6U_)
2017 - Nu
C3 Aircross II (2R_, 2c_)
1994 - 2006
Dispatch Van (BS_, Bt_, By_, Bz_)
2017 - Nu
C3 Aircross II Van (2C_, 2r_)
2010 - Nu
C3 II Box Body / Hatchback (SC_)
2002 - Nu
C3 I (FC_, Fn_)
1998 - 2003
Xantia Box Body/estate (X2_)
1995 - 2003
Xantia Estate (X1_, X2_)
1993 - 2003
Xantia (X1_, X2_)
2009 - Nu
C3 Picasso (SH_)
2003 - Nu
C3 Pluriel (HB_)
2004 - 2013
C4 Coupe (LA_)
2006 - 2013
C4 Grand Picasso I (UA_)
2013 - Nu
C4 Grand Picasso II (DA_, De_)
1998 - 2005
Xsara Box Body / Hatchback (N3_)
2005 - 2010
C4 I Box Body / Hatchback (LR_)
1997 - 2010
Xsara Estate (N2)
1994 - 2002
Synergie MPV (22, U6)
2009 - Nu
C4 II Box Body / Hatchback (NC_)
2018 - Nu
Grand C4 Spacetourer (3A_, 3e_)
1999 - 2012
Xsara Picasso (N68)
2018 - Nu
Grand C4 Spacetourer Van (3A_, 3e_)
2006 - 2015
C4 Picasso I MPV (UD_)
1993 - 1998
ZX Box Body / Hatchback (N2)